2014. augusztus 20., szerda

Kedvel? Szeret? Nem szeret?



Biegelbauer Pál: Ki vagyok én?



A szeretet a szóhasználatban inkább az érzelmi vonzalmat jelenti.

Ez a "szeretet" szó jelentéstartalmának a legfelszínesebb, leginkább elterjedt használati módja.

És itt tényleg azt mondjuk, hogy "szeretem a sült csirkét", a "Józsit", meg a "napsütést" - tök ugyanaz....

Kedvelem.

És a legmegrendítőbb, hogy a kedvelés az semmi más (de semmi más), mint biológiai megfelelés.

Mit - vagy kit kedvelek?

Aki biológiailag megfelel nekem most. És ami nem felel meg most, azt nem kedvelem, sőt, mi több, taszít.

Tehát ha a legkedvesebb ételemmel teleeszem magam és engem avval kínálnak - hát, a hideg kiráz tőle.

Tehát a kedvelés a pillanatnyi biológiai állapotnak való megfelelés.

Tessék megfigyelni a papucsállatkát: ott van a tárgylemezen.

Odacsöppentek higított sósavat: elmenekül onnan. Szőlőcukrot: oda fog menni.

Egyik a taszítás, másik a vonzás. Ami biológiailag jó, az vonz, ami nem jó, az taszít.

Ennyi.

Tehát hogy én szeretem a Józsit (a kedvelés szempontjából) az annyit tesz, hogy a Józsi által kiárasztott életenergia kifejezetten jót tesz nekem.

De van olyan ember, aki által kiárasztott energia kifejezetten rosszat tesz nekem és akkor én kerülöm.

Nem tehet a Józsi arról, hogy vonzódom iránta, és én sem tehetek róla, hogy Józsi engem vonz.

Abszolút nem tehetek róla.

Tehát itt a szimpátia és antipátia mögött nem az én döntésem áll, hanem az én biológiai lényem spontán reakciója húzódik meg.

Nem azért kedvelek valakit, mert okos és szép és rendes - biztos mindenkinek volt már az életében nem egy olyan ismerőse, aki szép is volt, okos is volt, ápolt is volt, kedves is volt, oszt a hideg rázott tőle.

Másik egy ápolatlan bunkó, aztán nem tudom, miért, de az meg vonzó volt.

Sem ő nem tehet róla, sem én.

Tehát a kedvelés - nem kedvelés AZ NEM DÖNTÉS KÖVETKEZMÉNYE.

Az spontán reakció.




* * *

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése