2009. december 16., szerda

Szembeszállás a világgal - vagy áramlás vele?

Deepak Chopra - Az Élet Hét Törvénye

Amikor az adott pillanattal szembeszáll valaki, az egész világegyetemmel szegül szembe. Ehelyett meghozható az a döntés, hogy ma nem szegülök szembe az élet pillanataival, nem szállok harcba az egész világegyetemmel, hanem teljesen és egészében elfogadom a pillanatot. Úgy fogadom el a dolgokat, ahogy vannak, nem pedig aszerint, hogy milyennek szeretném őket éppen most. Ezt fontos megérteni. Kívánhatom, hogy a jövőben másképp legyenek a dolgok, de az adott pillanatban úgy kell elfogadnom őket, ahogy vannak.

Amikor egy helyzet vagy egy ember felingerel vagy csalódást okoz, ébredjünk rá, hogy nem a helyzetre vagy a személyre, hanem az azzal kapcsolatos (saját) érzéseinkre reagálunk. Ezek saját érzéseink, márpedig ezek nem valaki más hibái. Amikor teljesen felismerjük és megértjük ezt, akkor érjük el az érettség fokát, amelyen készek vagyunk felelősséget vállalni érzéseinkért és képesek vagyunk változtatni ezeken. Ha elfogadjuk a dolgokat úgy, ahogy vannak, képessé válunk felelősséget vállalni a helyzeteinkért és mindazokért az eseményekért, amelyeket problémásnak találunk.

Ez visz el minket a Legkisebb erőfeszítés törvényének második összetevőjéhez: a felelősséghez. Mit jelent a felelősség? Azt jelenti, hogy senkit és semmit nem vádol-hatok egy helyzetért - még saját magamat sem. Elfogadva az adott körülményeket, eseményt, problémát, a felelősség azt a képességet jelenti, hogy van alkotó, pozitív válaszom az éppen adott, olyan, amilyen helyzetre. Minden probléma lehetőség csíráit tartalmazza, és ez a tudatosság lehetővé teszi a pillanat megragadását és a helyzet vagy dolog jobbra fordítását.
Ha egyszer ezt megtettük, minden, korábban bosszantónak talált helyzet valami új és szép megteremtésének lehetőségévé válik, és minden, korábban elviselhetetlennek és gyötrőnek talált ember tanítóvá válik. A valóság tulajdonképpen értelmezés kérdése. Márpedig ha a valóságot ily módon értelmezzük, azt vesszük észre, hogy tanítók vesznek körül és fejlődésre alkalmas lehetőségek adódnak körülöttünk.

Bárkivel találkozunk - zsarnoki, elviselhetetlen, tanító, barátságos vagy ellenséges emberekkel (mindezek egyébként ugyanazt jelentik) -, emlékezzünk arra, hogy "ez a pillanat éppen olyan, amilyennek lennie kell". Bármi került érintkezésbe az életünkkel egy-egy pillanatban, (bizonyosra vehetjük, hogy) az pontosan az, amire abban a pillanatban az életünkben szükség van. Minden esemény mögött üzenet rejlik, és ez a fejlődésünket szolgálja.

A Legkisebb erőfeszítés törvényének harmadik összetevője a védekezés-nélküliség, amely azt jelenti, hogy a tudatosságunk védtelenségben gyökerezik, és le kell mondani arról az igényről, hogy álláspontunkat bárkire ráerőltessük vagy arról bárkit is meg akarjunk győzni. Ha megfigyeljük az embereket magunk körül, észre-vehetjük, hogy idejük 99 százalékát álláspontjuk körülbástyázásával töltik. Pusztán azzal, ha lemondunk erről az igényről, hihetetlen mennyiségű energiánk szabadul fel, amelyet korábban elpocsékoltunk.

Ha másokkal szemben védekezőek és szemrehányóak vagyunk, és az élet pillanatait nem fogadjuk el úgy, ahogy vannak, folyamatosan ellenállásba fogunk ütközni. Bármikor, ha ellenállást érzékelünk, fel kell ismernünk, hogy az csak fokozódni fog, ha erőltetjük a helyzetet. Nem akarunk olyan mereven állni, mint a magas tölgyfa, amely megroppan és kidől a viharban. Hajlékonyak akarunk lenni, mint a nád, amely meghajlik a viharban és túléli azt.

Teljesen fel kell hagyni az álláspontunk védelmével. Ha nincs körülbástyázandó álláspont, értelmetlen érveket gyártani. Ha ez a harc- és ellenállás-nélküliség folyamatossá válik életünkben, teljesen a jelenre, annak ajándék jellegére tudunk figyelni. Valaki egyszer azt mondta nekem: "A múlt történelem, a jövő titok, a jelen pillanat pedig ajándék." Ezért hívja az angol nyelv a jelen pillanatot "present"-nek, ami két jelentésű szó: "ajándék"-ot is jelent.

Castaneda - Belülről izzó tűz

Don Juan megszakította magyarázatát, mivel rövid üzleti útra kellett mennie. Nestor vitte el autóval Oaxacába. Miközben kikísértem őket, eszembe jutott, hogy don Juannal való kapcsolatom kezdetén mindig azt hittem, valami másra gondol, amikor üzleti utat emleget Don Juan minden ilyen út előtt egyik tökéletesen szabott, mellényes öltönyét vette fel a sok közül, amitől egy csapásra megváltozott – egyáltalán nem hasonlított arra az öreg indiánra, akinek én ismertem. Nem álltam meg, hogy meg ne jegyezzem, milyen rendkívüli átalakuláson esett át.

– Nagual csak az lehet, aki eléggé rugalmas ahhoz, hogy akármi legyen – felelte. – Nagualnak lenni egyebek mellett azt jelenti, hogy az embernek egyetlen olyan álláspontja se legyen, amelyet védeni kellene. Jól vésd az agyadba ezt – még többször vissza fogunk térni rá!

Később valóban minden lehetséges módon vissza is tértünk erre, és valóban úgy nézett ki, mintha don Juannak nem lenne védenivalója, de mialatt Oaxacában volt, némi kételyem támadt. Hirtelen rájöttem, hogy mégis van egy álláspont, amelyet a nagualnak meg kell védeni – ez az álláspont a Sas leírása, amely véleményem szerint szenvedélyes védelemre szorul.

Megpróbáltam feltenni ezt a kérdést don Juan társainak, de kitértek próbálkozásaim elől. Azt mondták, el vagyok zárva az efféle viták elől, amíg don Juan nem fejezi be magyarázatait.

Abban a pillanatban, hogy don Juan hazajött, leültünk beszélgetni; első dolgom az volt, hogy nekiszegezzem ezt a kérdést.

– Ezek az igazságok nem olyanok, amelyeket szenvedélyesen kellene védelmezni – felelte don Juan. – Tévedsz, ha azt hiszed, hogy védeni akarom őket. Ezeket az igazságokat a harcosok örömére és okulására állították össze, nem azért, hogy tulajdonosi érzéseket alakítsanak ki bennük. Amikor azt mondtam, hogy a nagualnak nincs védeni való álláspontja, többek közt arra is gondoltam, hogy nincsenek rögeszméi.

Lao-ce - Tao Te King - 76. szakasz

Mikor az ember megszületik:
gyenge, lágy.
Mikor meghal:
kemény, erős.
Mikor a fák, füvek sarjadnak:
gyengék, hajlékonyak.
Mikor elhalnak:
kemények, szárazak.
A kemény, erős: a halálé;
a gyenge, lágy: az életé.
Az erős fegyver csatát veszít,
a kemény fa eltörik;
az erős, hatalmas lenn marad,
a gyenge, lágy: emelkedik.

* * *

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése