2014. november 17., hétfő

A Szentség másképpen

Jün-men seggtörlője

Egy szerzetes kérdésére, hogy mi lenne Buddha, Jün-men azt válaszolta:
- Seggtörlő.


A.) 
A kifejezés itt is az erkölcsi ítélkezés, megkülönböztetés elutasítását jelenti. 
A gyors, spontán válasz pedig dicséretet érdemel.

B.)
A kan-si-csüe voltaképp csak Indiában használatos (ahol ősi rítusok értelmében szigorú tilalmakkal őrzik a kéz tisztaságát): fa-(bambusz) darabka, simára csiszolva, hogy ne sértsen.
Kínában, ahol papír járta ere a célra, kizárólag a buddhista kolostorokban honosodott meg használatra. 
A kolostorokban az a szokás (amint egy tanítványom, aki buddhista kolostorban nőtt fel, mesélte), hogy hetente kirendeli a novíciusokat felügyelőjük; együtt farigcsálják ezeket a bambuszdarabkákat, majd a készlet kosárban kerül a latrina mellé.

Innen jelképes mivolta: kollektive készül, de egyénileg használják fel - végső értelemben magát a minden emberben rejtőző buddhát jelenti, mint kollektíva szülöttét és egyéni megváltásának lehetőségét, egyben buddhát magát is.



Vesd össze a mondással: "Szent szar!"


Biegelbauer Pál:
"Nincs olyan, hogy szent."


* * * 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése